zaterdag 10 juni 2023

200 geborduurde kussens in de kerk van Jork

De St. Matthias kerk was tijdens ons vorige bezoek aan Jork, in 2014, gesloten. Deze keer was de kerk geopend, dus daar namen we wel een kijkje. De kerk is door de eeuwen heen verbouwd en uitgebreid. De losstaande klokkentoren is 35 meter hoog. Nadat ik binnen al een aantal foto's had gemaakt, viel mijn oog op het kussentje bij het altaar. Toen ik mij omdraaide en naar de voorste banken keek, zag ik pas de geborduurde zitkussens. Vrouwen uit het dorp borduurden 200 kussens. De kleuren zijn passend bij het schilderwerk van de banken en de patroontjes zijn bijna allemaal verschillend. Ik was blij verrast en keek mijn ogen uit.
























Informatie: https://www.kirche-jork.de/

7 opmerkingen:

  1. Een prachtige kerk, en dan al die kussentjes!
    Wat een kunstwerkjes zijn dat.
    Kan me voorstellen dat je probeert bij elke dienst op een ander kussentje te gaanzitten totdat je ze alle 200 gehad hebt.
    Het is ook een inspiratiebron voor mensen die borduren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk al die verschillende kussens, maar wel in dezelfde tinten, erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie en sfeervolle kerk is dit. Met deze kussens zal het prettiger zitten dan op de houten banken, want dat herinner ik me nog wel van vroeger hoe hard deze houten zittingen zijn.
    In Engeland zie je ook vaak geborduurde kussens-- zit of knielkussens in de kerken.
    Gezellige zondag en groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat bijzonder en zo mooi. Er zitten prachtige motieven bij. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen