donderdag 6 juli 2023

Krentenwegge

We hebben een aantal dagen krentenwegge gegeten, heerlijk! Bij het Achterhoekse bedrijf waar onze schoonzoon werkt, is het traditie dat er een krentenwegge wordt gegeven als er een baby geboren is. Zo'n krentenwegge is een halve meter lang en goed gevuld, meer krenten dan brood, dus het weegt wel een paar kilo's. Wat doe je met zo'n brood van een halve meter als je zelf geen grote diepvries hebt? Weggeven aan de liefhebbers. 




Informatie:
Op de website van het Nederlands Bakkerij Museum kun je lezen over de traditie van de Krentenwegge.
http://www.bakkerijwiki.nl/index.php?t=3&h=1&s=39#Verspreiding%20van%20het%20gebruik
https://detantevantjorven.blogspot.com/2023/06/pepe-en-een-kleinzoon.html

7 opmerkingen:

  1. Heerlijk, wij houden ook zo van dit soort traktaties. Mijn man eet rond de kerst het liefst drie weken kerststol. Soms bak ik ze zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk zijn ze. Hier in Twente was het traditie bij de geboorte van een baby. Er zijn nog heel veel foto's te vinden waar op te zien is hoe dat werd gedaan.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmmmm.... ziet er heerlijk uit! Jammer dat je geen diepvries hebt, dan kon je er lang van genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In mijn jeugd vond ik er niets aan omdat er sucade in zat. Op zondag kregen we bijna altijd ‘Stoet met botter’ bij de koffie, woonden in Twente. Ik zat dan de sucade eruit te peuteren. Maar tegenwoordig lust ik wel een plak. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een verwennerij en bij dit formaat hoef je niet op ‘n sneetje te kijken.
    Geniet er van op de gezondheid van de nieuwe wereldburger!

    Liefs,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk dat wordt hier ook wel gedaan

    BeantwoordenVerwijderen