maandag 10 juli 2023

Zondagmorgen in Greetsiel

Op een zonnige zondagmorgen bezochten we het historische centrum van het vissersdorp Greetsiel in Ostfriesland. Aan de rand van het dorp zijn grote parkeerplaatsen, dus daar lieten wij onze auto achter. Wij wandelden eerst door de nog stille straatjes en begaven ons vervolgens naar de haven, waar al wel wat drukte was. Vanaf 11.15 uur was er een havenconcert met een optreden van MC "Frischerwind". Er werden o.a. liedjes over de Noordzee en Ostfriesland gezongen, maar ook Duitstalige hits. Tot aan de pauze luisterden we naar dit optreden en zongen hier en daar gezellig mee, daarna wandelden nog een rondje door de haven. Voordat we Greetsiel achter ons lieten, gingen we voor thee en taart naar Café Friezenherz. Ik bestelde de Monkuchen: een stuk warm geserveerde maanzaadtaart met vanille-ijs. Alsof er een engeltje ........ Voor een eerste slok thee moest ik even geduld hebben, want de zandloper gaf aan dat het theezakje pas na 5 minuten in het glas mocht en dan nog 2 minuten moest trekken. Het was een gezellige zondagmorgen in Greetsiel.







De kerk was gesloten, de foto's van het interieur zijn van een vorig bezoek.




























De foto van de molens is van een vorig bezoek.

Informatie:
https://www.greetsiel.de/
https://detantevantjorven.blogspot.com/2017/03/de-vuurtoren-van-campen-en-het.html
https://www.friesenherz.online/i/cafe
https://mcfrischerwind.de/

11 opmerkingen:

  1. Hej Willy!
    Det ser så trevligt ut, en vacker stad med en härlig hamn med fiskebåtar och efter cykelturen smakar det gott med en paus och riktigt goda bakverk.
    Ha det gott /Marika

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Altijd gezellig om jou mooie foto’s van Ostfriesland te bekijken.
    Wij bezochten Greetsiel ook alweer 11 jaar geleden.We dronken er vaak de zwartzen ostfriesen thee op traditionele manier zoals de locals ook doen.Nooit uit ‘n theeglas met zandloper erbij,vraag me af waar op die manier de lekkere smaak en warmte van thee gebleven is na 7 minuten wachten.
    Het lijkt meer op een hatseflats glas thee voor de toeristen die misschien de traditie niet kennen?
    Zo jammer,zeker nadat ik op de website van restaurant lees hoe goed ze met alles bezig zijn.

    Groet,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Ger,
      Fijn dat je weer gezellig op mijn blog komt en reageert. De zwarte Ostfriesen thee met een kluntje en een wulkje hebben we natuurlijk ook gedronken en die wordt nog steeds in het mooie servies geserveerd. Deze keer dronk ik groene thee. Het water werd geserveerd in een dubbelwandig theeglas en daarin koelt het heel langzaam af. Groene thee moet er pas in bij 75/80 graden, dan komt deze thee het best tot z'n recht. Het was best wel moeilijk om 7 minuten geduld te hebben ;) Groetjes Willy

      Verwijderen
    2. Leuke website over thee: https://mevrouwcha.nl/op-welke-temperatuur-zet-je-thee/

      Verwijderen
    3. Na het bekijken van je mooie foto’s zat ik zo in de Ostfriesland modus dat ik als vanzelfsprekend aannam dat het zwarte thee was die jij dronk,ik was een “beetje” voorbarig in mijn reactie,mijn Entschuldigung daarvoor.
      Bedankt voor de leerzame informatie van Mevrouw Cha.

      Verwijderen
  3. Hoi,
    Wat heerlijk, een dagje Greetsiel! En zo mooi rustig op straat. Mooie foto's heb je gemaakt. Fijn om even terug te blikken naar de plek waar we in mei dit waren. Hart. Gr. Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beeldschoon plaatsje en zo rustig. Lekker gebak en heel mooi winkeltje, fijn om daar rond te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook weer een mooi plaatsje. En weer heerlijk gebak. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een mooie dag in een mooi plaatsje en dat gebak lijkt mij ook wel wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Another beautiful place we should visit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar wil ik ook nog eens heen... Wat een leuk theeritueel...

      Verwijderen