donderdag 2 juli 2020

Wandelen in het park van kasteel Rosendael

Vanmiddag bezochten we het park van kasteel Rosendael in Rozendaal (bij Velp). Op de fiets wonen wij er slechts 14 kilometer vandaan, per auto is dat 21 kilometer. Toch hadden we het park en kasteel nog niet eerder bezocht. Het kasteel was vandaag gesloten, maar daar komen we nog een keer voor terug. 


Deze zomereik van rond 1700 is de oudste boom in het park

De bekendste plek in het park is de 'Bedriegertjes'. Waterplezier voor groot en klein. Het water komt dan ook als je het niet verwacht. Wij hielden het niet droog. 




De theekoepel, niet toegankelijk, maar wel even gluren door het raam


De schelpengalerij dateert van rond 1730 en is een ontwerp van Daniël Marot, die ook de tuinen van Het Loo heeft aangelegd. De bijzondere schelpen zijn afkomstig van verschillende wereldkusten. 




Het kasteel met op de achtergrond de Oranjerie

De schelpengalerij

De hoofdingang van het kasteel



In de Oranjerie overwinteren de oranjeboompjes en andere kuipplanten. In de zomer kun je er terecht voor een hapje en een drankje. Wij drinken er thee op het terras. Daarna wandelen we nog langs de rozen. Deze rozentuin werd in 1910 aangelegd en is in 1985 opnieuw ingericht met deels oude rozensoorten. 










Bron: folder Geldersch Landschap & Kasteelen
Informatie:
Het park en kasteel zijn afzonderlijk te bezoeken. De rozentuin en de Oranjerie zijn vrij toegankelijk.
https://rosendael.glk.nl/

10 opmerkingen:

  1. Leuk je foto's te zien. Ik heb een aantal keer in deze omgeving een feest gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alleen de tuinen al zijn zeker een bezoek waard. Gewoon prachtig! Zoveel te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Willy,
    Wat weer een prachtige wandeling door dit prachtige park.
    Pieter kent het kasteel Rosendael wel en was er ooit met een groep.
    Prachtige foto's en die oude eik van 1700; wat een monument en als die zou kunnen vertellen...
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige wandeling en foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een bijzondere tuin lijkt me dat!
    Mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. daar met schoolreis naartoe geweest. ik ben nu 76.leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie foto's, het is inderdaad prachtig daar! Ik kom oorspronkelijk uit Velp en de ik schaatsten vroeger daar wel op de kasteelvijvers. Besef nu dat ik er al lang niet weer geweest ben . Toch weer eens doen binnenkort. Leuke blog met al die uitstapjes in deze omgeving, bekend terrein voor ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook weer zo mooi. Jullie wonen in een mooie omgeving Willy, dat is fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig. Ik ben er zo vaak langs gekomen en dacht telkens dat ik dit eens moest bezoeken. Nu ik jouw foto’s heb gezien, moet ik gaan. Heel mooi. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen