maandag 27 juli 2020

Witte berken, geboend of niet?

Op mijn Hej Tjorven blog schreef ik in 2014 over de mooie witte berken, waar ik tijdens vakanties in Zweden altijd zo van geniet. Ik heb ze inmiddels al vier jaar niet meer gezien, misschien volgend jaar weer.

Als we hier in de Loenermark fietsen komen we ook wel eens langs berken. Ze zijn niet zo mooi als in Zweden en de schors is ook niet zo wit, maar ze geven toch even een 'Zweden gevoel'.









Ik neem jullie nu mee naar het betreffende bericht van 2014.

Geboende witte berkenbosjes



De witte berkenbosjes in Zweden vind ik betoverend mooi. Al jaren vraag ik mij af waarom de berken in Zweden zo prachtig wit zijn. Tijdens de afgelopen vakantie kreeg ik het antwoord op die vraag. De berken worden geboend. LENA KARLÉN, kunstenares uit Leksand, vertelde het ons. Zij wist het weer van haar oma. Lena Karlén maakte van textiel een wit berkenbos.




In Zweden zijn veel witte berkenbosjes, dus er wordt flink geboend. Dit fenomeen heb ik echter nog nooit gezien. Misschien één van jullie?


In het boek "De Rode Vogel", een verhaal van Astrid Lindgren, staan witte berken in de Zonneweide. MARIT TÖRNQVIST illustreerde dit boek.


Op de voorkant van het boek "Kalle de kleine stierenvechter", ook een verhaal van Astrid Lindgren, staat Kalle te midden van een berkenbos. Marit Törnqvist illustreerde ook dit boek.


Toen wij tijdens een wandeling in dit witte berkenbos de Schotse Hooglanders tegenkwamen, moest ik even aan Kalle de kleine stierenvechter denken.


CARL LARSSON schilderde de witte berken in Sundborn, waar hij met zijn gezin woonde. Op deze afbeelding staan zijn vrouw Karin en de kinderen.


Heerlijk, zo'n ontbijt tussen de witte berken. 


In Zweden zijn de (witte) berken de bomen van het licht, de nieuwe lente. Tijdens feestelijke gelegenheden en midzomer zie je dan versieringen van berkengroen bij de huizen.



Van berkenschors en - hout worden prachtige manden en andere voorwerpen gemaakt.





Als er iets stuk is repareert deze meneer het.



In dit bosje moeten sommige bomen nog wel even flink geboend worden, zodat ze er weer allemaal stralend wit en betoverend bij staan. Misschien kan ik tijdens een volgende vakantie een handje helpen met boenen.





Natuurlijk was het verhaal van de oma van Lena verzonnen en overdreef ik ook een beetje. Er raakten wel lezers aan het twijfelen.

https://hejtjorven.blogspot.com/2014/08/geboende-witte-berkenbosjes.html

16 opmerkingen:

  1. Leuk verhaal en foto's.

    Ik heb inmiddels de DVD van Astrid Lindgren via de bieb.
    Het gaat over het leven van haar.

    Dat boek 'De rode vogel lijkt me ook leuk.

    Graag gelezen hier.

    Groetjes,
    Hilly

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Hilly, ik heb de film ook gezien en vond 'm mooi gemaakt. De rode vogel is een prachtig en bijzonder boek.

      Verwijderen
  2. Ik zie het al voor mij met een emmertje sop en doekje langs de berken om deze schoon te maken, haha. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is te hopen dat Zweden volgend jaar weer open gaat voor toeristen.
    Afwachten maar want ook wij zouden Zweden nog graag weer een keertje willen bezoeken nu we het nog kunnen.
    Blijven dromen dus.
    Groeten.
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige foto’s. En die illustraties zij. Ook echt schitterend. Wat kunnen ze dat toch mooi daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb er nooit zo bij stil gestaan, maar het is prachtig en bijzonder ook!
    Wat een mooie voorwerpen worden er van gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een bijzondere dingen worden er van berkenschors gemaakt. Ik vind je foto’s prachtig, berken zijn zo decoratief.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste Willy,
    Heel interessante post was dit.
    Zo kwam ik ook eens de Nordic naam voor het Nederlandse Mariet te weten; Marit.
    Hier kunnen ze het niet uitspreken dus ben ik Mariette.
    Ja, die mooie witte berken! Ook in Rusland heb je ze, natuurlijk verwant met het klimaat in Zweden en zo. We hebben een vriendin die uit Moskou komt en zagen ze vaker op foto's en in films. Ze raken mij ook altijd heel bijzonder.
    We hebben ze hier dan ook gezocht maar er bestaat enkel een papier berk en die is niet mooi. Zéker niet wit.
    Lijkt me ook een erg leuk boek.
    Interessante post in zijn geheel.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldige blogpost en wat een toeval gisteravond zaten we hier buiten in het bos Ruurlo, kijken naar zonsondergang etc... en het gesprek komt op bomen wat voor soort etc... en dus over de berk, nou ja?!
    Prachtig die versiering die ze dan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zijn er niet verschillende berkensoorten? Met witte en minder witte bast? Kan me niet voorstellen dat ze geboend worden. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie blogpost Willy. Je hebt me tot tranen geraakt. De herinneringsboom van onze zoon is een berk. De boom staat voor mij voor lichtvoetig, rank en slank, blij. Toen we een boom gingen kiezen, wist ik het meteen. En toen ik uitlegde waarom de berk, was de rest van ons gezin het er direct mee eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een bijzonder verhaal! Berkenbomen vind ik ook zo mooi. Bij mijn opa en oma in Rotterdam stond ook een hele grote berkenboom in het gazon in de tuin. Elke ochtend werden de spreeuwen gevoerd die toen uit de berkenboom naar beneden kwamen vliegen om stukjes gesneden brood naar binnen te werken.
    Mooie herinneringen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooi verhaal over deze prachtige boom. Ze staan hier in Noord-Frankrijk ook best veel! Prachtig ook die manden en andere handgemaakte voorwerpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Naar mijn weten zijn er héél véél soorten berkenbomen.
    Ik lees dat de Betula jacquemontii,Nederlands naam Witte Himalayaberk de meest witte stam heeft. Kan me voorstellen dat ze in de donkere wintermaanden in Zweden nog witter lijken dan dat ze al zijn.
    Hoop dat je weer snel naar jullie geliefde vakantieland kan gaan.
    Vrienden van ons zijn er onlangs enkele weken geweest met de auto over land en geen enkel probleem om er te komen.
    Familie bezoek met uitstapjes.Gislaved in het landschap Smaland en de provincie Jönköpings.
    Ik vind de natuurlijke manier van versieringen in Zweden altijd al zo mooi.

    Fijne dag,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen