zondag 4 maart 2012

Beer Aja

Mijn trouwe beer Aja heb ik al mijn leven lang. Hij zit nu rustig op een klapstoel van zijn oude dag te genieten. Een tijdje in de ene hoek van de kamer en dan weer eens in de andere, zo heb ik 'm nog altijd om mij heen.


Eén oor zit niet meer zo vast, daar pakte ik ‘m altijd aan op. De romp heeft ook veel geleden. In de kinderbox ging ik altijd op 'm staan om zo te proberen eruit te klimmen. Overal waar ik was, was Aja.



Hij ging ook mee naar buiten, spelen in de wei en in de tent. Mijn vader maakte elke zomervakantie een tent van stevig papier voor ons (er ging wel plastic overheen). De tent stond dan zes weken achter ons huis. Er gingen spelletjes, poppen, papier en potloden mee en samen met de buurkinderen vermaakten we ons daar wel. Toen we ouder waren hebben we er zelfs wel eens in geslapen. 


Toen ik in een soort van twijfelaar sliep, lag Aja aan een kant van mij en mijn pop aan de andere kant. In de winter hielden ze me lekker warm samen met de dikke gestikte deken. Lekker knus!

Op de foto hieronder zie je mij met een leenbeer. We waren op visite en voor een paar uur vermaakte ik mij daar wel mee, maar die beer vond ik natuurlijk niet zo lief als mijn trouwe Aja.



In de kringloopwinkel kocht ik het boek 'de Knuffels', samengesteld door Paul Haenen en Mirja de Vries. Het boek bevat veel foto’s en ontroerende verhalen.


O.a. het volgende verhaaltje.

Het viel me op dat mijn beer Brommie altijd zo zielig keek. Zo somber. En ik wist niet hoe dat kwam. Op een keer zei ik dat tegen m’n moeder en die zag meteen waar het aan lag. Het zat ‘m in z’n mond. Die stond op treurig. Diezelfde avond borduurde ze op Brommie een vrolijke lach. Nu had hij tenminste een gelukkig gezicht.



50 opmerkingen:

  1. Dit heb ik met mijn dikke konijn gehad.

    Heerlijk en mooi verhaal.

    Van genoten met een lach op mijn gezicht.

    Liefs José

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk en wat een leuke foto's. Zelf heb ik nooit een echte knuffel gehad maar mijn dochters waren en zijn nog steeds weg van die van hen. De jongste kan nog altijd boos worden op me omdat ik haar konijn ooit heb gewassen en aan zijn oren te drogen heb gehangen. Het wassen was geen probleem maar Kalle ophangen aan zijn oren.....
    Fijne dag
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk, vooral die oude foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, ik heb ook nog altijd mijn beertje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ook zo'n beertje en ook een popje, en beiden heb ik nog steeds en zitten te pronken op slaapkamer ;o)
    ik heb jammer genoeg maar 1 foto samen met een pop... leuk dat jij zovele hebt...
    ik heb verschillende poppen en beren boeken maar deze ken ik niet....ik ga toch eens op zoek ernaar...
    fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heerlijk dat je hem na al die jaren nog hebt! Leuk hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk dat jij je beer nog hebt en ook zo veel leuke oude foto's.
    Helaas bij mij niets van dit alles.....
    Van mijn man is er nog wel van alles, maar die was dan ook alleen als kind en ik ben uit een gezin van 7..
    Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk....jij ook een oude beer....mijn Wim heeft een Wimmie beer....zo lief....en ook al zo op leeftijd......dit moeten we koesteren.....in ons hart gesloten voor altijd.
    Nog een fijne Zondag & lieve groetjes,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, je verhaal herken ik wel. Ik en beer waren ook onafscheidelijk!
    Ik zoende hem zoveel op zijn voorkopje dat er nu een gat in zit!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat een lief verhaal en zulke leuke foto s,kan wat mij betreft ook in een boek die verhaaltjes van jouw en wat een dot van een beer ,mijn kleinzoon heeft dit zelfde vast met zijn konijn.fijne dag gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooi verhaal. Ik heb ook zo'n beer gehad, maar bij een verhuizing is die kwijtgeraakt. Op rommel markten en in kringloopwinkels loop ik altijd naar zo'n beer te speuren. Wie weet misschien ooit. Groetjes, Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat mooi die foto's en je lieve beer die jou al zolang kent en nog altijd hebt. Ik was al 4 jaar oud toen de allereerste foto van mij is gemaakt....zonder beer....!
    Nee ik ben niet zielig, maar toch!
    Lieve groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hij is ook echt leuk! dat was denk ik best flink tillen, zo’n klein meisje met zo’n grote beer!

    Ik had (en heb haar nog steeds) een pop, Michelle... van mijn allerliefste oma gekregen. Ik heb vreselijk gehuild, toen ik op een dag thuis kwam... de ogen waren helemaal troebel van de pop. Ik denk dat ze op de een of andere manier door de warme zon gesmolten zijn...

    Groetjes, Helene

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een geweldig verhaal... en die foto's... mooie herinneringen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat Leuk een wat een schattige foto's groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Neen, een leenbeer is natuurlijk nooit de echte.
    Ontroerend altijd om te zien hoe een kind zo aan knuffel gehecht is.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat is dit een leuke beer en een kostbaar bezit. Ik had vroeger een olifantje die mij heel dierbaar was en opeens verdween heb hem ook nooit meer teruggevonden. Wel heb ik ooit van mijn pap een nieuwe oude beer gekregen en van mijn mam een kerstbeer die ik beide nog heb en koester.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh Willy wat een heerlijk logje. Vol nostalgie. Die foto's zijn om op te eten, net als Aja. Ontzettend leuk dat je die beer nog steeds hebt en ik weet zeker dat hij voor altijd zal blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een lieve,knuffelige en gezellige post.....en dan heb ik het niet enkel over jou beer...lieve Willy.
    Wat ben je een mooi kindje op de foto's, grappig ik herken je direct terug van foto die ik laatst op je blog zag.

    Ik had vroeger geen lieveling in de vorm van knuffeltje....ik had mijn duim en trok tegelijkertijd aan mijn nekvel, volgens de verhalen van mijn moeder stond daar wel eens het eelt op;-)
    Wel makkelijk natuurlijk, had het altijd bij me en verliezen kon niet.

    Onze kleindochter had/heeft een leeuwtje als knuffel wat jaren geleden geschonken werd bij het tanken en dat bijna helemaal tot op de draad versleten was door het knuffelen, ik stopten de gaten zo goed en zo kwaad het kon.
    Haar vader ging via MP op zoek naar een vervanging en kocht een hele zak vol pluche beestjes waar toevallig zo'n zelfde exemplaar tussen zat,kind ook weer blij.

    Fijne avond en lieve groeten!!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuk even terug in de tijd Willy! Ik heb net zo'n beer als jij. Alleen een maatje kleiner. Ook ik heb er geen afstand van kunnen doen. Bij mij staat hij op mijn nachtkastje te pronken.

    Een gezellige nieuwe week,

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een lieverd die beer van jou en leuk om te zien dat wij vroeger de zelfde haartjes hadden, ik zou zo je zusje kunnen wezen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een lieve en leuke foto's, met zo'n lieve beer !!
    Fijn dat hij er nog is ...
    Ontrierend en mooi verhaal :o)
    Groetjes,
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een heerlijke post !!...ik heb ook mijn beer nog van vroeger......je kunt hem zien in een van mijn eerste posten....met een jurkje aan wat mijn moeder nog heeft gebreid......hij staat op mijn nachtkastje......bijzonder om deze ook te zien....liefs Ria...xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. What a beautiful story and an adorable bear. You were such a sweet cute little girl, lovely that you have these pictures.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat enig Willy, jullie waren echt onafscheidelijk. Mirja de Vries maakte volgens mij in de jaren '90 een hele mooie serie berenkaarten. Ik heb er toen heel veel van verzameld. Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Goedenmorgen Willy, van die mooie en lieve foto's smelt je helemaal van weg.
    Willy nu ga ik eerst een paar dagen weg, een hele fijne week.

    Lieve groet Willie

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een mooi verhaal. Aja heeft al heel wat doorstaan, dat maakt hem alleen maar mooier. De tweede foto, van Aja en jij op dat bankje vind ik echt geweldig! Hoe je het pootje vasthoudt... Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat enig dat je haar nog hebt! en ook die foto´s.
    Fijne dag groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Prachtig vaerhaal, en wat een mooie foto's.
    Mijn beer zit altijd bij mij in de slaapkamer op de vensterbank.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een schatje zo zittend op de stoel. Leuk te lezen dat er meer berenliefhebbers zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hej Willy,
    Wat een lieve beer en lieve nostalgische plaatjes.
    Ik heb mijn beer ook nog. Ik sleepte hem aan zijn oor achter mij aan, want tillen kon ik hem niet. Wel jammer dan mijn beer toen niet zo zacht was. Nu zijn ene poot lek is aan de onderkant, kan ik zien dat er een soort zaagsel in zit :-|
    Mijn beer en ik zijn even oud.

    Lieve groet,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  32. oohh wat een lieve foto's en wat leuk de beer nu te zien. Ja, die koester je!! Leuk blogje. Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik heb nooit een knuffel gehad, jammer genoeg. Bij mijn twee dochters staan ook de knuffels van vroeger nog boven hun bed.
    Wat een leuk verhaal weer!
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  34. wat 'n schattige fotootjes, Willy en wat een PRACHTIGE beer!
    ..heb hem ook óók nog.. m'n moeder heeft er "ooit" voor mij 'n staart aangenaaid (van 'n "kermisaapje")
    ;-)!
    groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Oh aandoenlijk Willy, wat een prachtig kind en beer!! en nog steeds denk ik:))

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat leuk deze blog !Nu ik hem lees voel ik me een ontaarde knuffelmoeder.Mijn beer ligt ergens op zolder ingeruild voor een echte "knuffelbeer " toen we gingen samenwonen. Zal hem binnenkort eens op gaan zoeken en een ereplaats geven. Helaas heb ik volgens mij geen foto's van hem en mij......

    BeantwoordenVerwijderen
  37. WAT EEN MOOIE BEREN BLOGPOST!!

    IK HEB OOIT 2 BEREN ZELF GEMAAKT!!

    FIJNE DAG,

    MIRANDA

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Willy wat een lief verhaal, lieve foto's en zo'n geweldig boek gescoord!!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Wat een mooi verhaal! Ik kan me niet herinneren ooit een 'kostbaar bezit' gehad te hebben. Ja, een schoendoos vol met kastanjes die opeens verdwenen waren. Ik vermoed dat ze aan het rotten waren en dat m'n moeder ze daarom heeft weggegooid. Het gevoel van verlies kan ik me nog herinneren. Gek dat zoiets je ongeveer 60 jaar bijblijft!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Wat een leuke foto's en wat mooi dat je je oude knuffelbeer nog hebt!

    Groetjes,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  41. @Dank je wel allemaal voor de reacties en het delen van jullie herinneringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Heb het net ook nog even gelezen.....inderdaad...kippenvel...en tranen....vooral nu ze er niet meer is......liefs Ria.....xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  43. heerlijk verhaal, heerlijke foto's!
    goed voor anja blijven zorgen, hoor! maar dat zal je zeker wel doen - zo'n trouwe kameraad ...

    BeantwoordenVerwijderen
  44. G*E*W*E*L*D*I*G! Wat een lief verhaal voor een lieve vriendje in je leven. Brommie is misschien ook zielig dat z'n lieve meisje is groot geworden en spelt minder nu met hem? Prachtig oude fotos van jezelf!

    Hugs en groetjes ~
    Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Oohhhh, wat een vreselijk lief verhaal over Aja! Ik ben er helemaal ontroerd door, dat je hem nog steeds hebt Willy, wat bijzonder!! En die foto's van jou vroeger, met je liefste beer... heel erg schattig! Mooi logje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Wat een heerlijk verhaal over je beer. en wat enig die oude foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Wat een leuk verhaal. Dat kleine meisje met de grote beer Aja. Ik heb mijn beer ook nog. Hij zit op onze slaapkamer op de kast en heet gewoon Beer. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Geweldig dat je je knuffelbeer nog hebt. Wees er maar zuinig op. Misschien heb je hem nog eens nodig.
    En dat boek over die knuffels heb ik ook. Heerlijk om door te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen