vrijdag 2 maart 2012

Give away

"De tante van Tjorven" heeft 100 volgers, dat lijkt me een leuke aanleiding voor een give away.


Van ons bezoek aan het TEXTIELMUSEUM BOCHOLT in Duitsland heb ik een aantal Grubentücher meegebracht. De naam kreeg het in de tijd van de kolenmijnbouw in het Ruhrgebied in Duitsland. De arbeiders droogden zich er mee af. Het kolenstof bleef onzichtbaar in de groeven van de doek. Die doeken waren blauw wit geblokt. Er werden ook doeken geweven in andere kleuren en formaat blokken. Tegenwoordig worden de doeken veel gebruikt in de horeca en gastronomie, voornamelijk in de keuken.

zwart wit met rode streep

zwart wit

rood wit met rode streep

rood wit

ecru met rode streep

Als je hier een reactie plaatst maak je kans op 2 Grubentücher. Alle lezers, met of zonder blog, kunnen meedoen. Ik zou het leuk vinden als je een linkje op je blog vermeldt. Ben je nog geen volger bij "De tante van Tjorven", dan ben je natuurlijk van harte welkom. Op 16 maart maak ik de winnaar bekend.

81 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met je 100 volgers!!
    Doe graag mee met je give away, mooie grubentucher met een verhaal!
    Linkje komt op mijn blog. Ga binnenkort weer even alles bijlezen, zag net wat foto's van het textielmuseum... geweldig! Ik ben gek op oude machines enzo. We zijn in Bocholt geweest... maar niet in dat museum :( Reden genoeg om er nog een keer heen te gaan.
    Fijn weekend, lieve groet, Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie doeken en wat een prachtig museum is dit. Nog bedankt voor het mooie verslag ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier doe ik natuurlijk aan mee...
    Prachtige doeken!!
    Ik heb ook al eens soortgelijke doeken geweven voor mijn schoonzoon die boer is...
    Het is een heel interessant weefsel.
    Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige doeken en een leuk give away.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Van harte gefeliciteerd!
    Wat een prachtige doeken! Natuurlijk doe ik graag mee!
    Ik zal de link op mijn blog plaatsen.

    Een fijn weekend!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind de Grubentücher zeer leuk en zeker de rode,waarmee ik heel blij zou zijn.Dit logje is niet alleen om de handdoeken te prijzen ,maar voornamelijk voor uw interessante en boeiende teksten met foto's.Voor dit laatste van harte proficiat!Mia H.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hartelijk gefeliciteerd met je 100 volgers, en je heb een erg mooie give-away en ik heb genoten van je verhaal, ik zet je link op mijn blog,
    Fijn weekend, Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke actie! Ik lees je blog met plezier en je staat al in mijn bloglijst, veel effectiever dan volger te worden, het is mijn gevleugelde uitspraak inmiddels: Ik volg alleen mijn eigen man.....Ik doe graag mee met je give away!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. 100 volgers! Dat is een felicitatie waard. Maar het is hier ook zo leuk! En bovendien een goede uitvalspost voor allerlei leuke adresjes! Natuurlijk (kleine hebbert) die ik ben doe ik mee met de give-away. Ik zal ook een linkje plaatsen op m'n blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh wat een gave doeken! Je weet ik verzamel al doeken en heb nog geen Duitse! Dus ik doe graag mee en ik wens je proficiat met je 100e en dat er nog veel meer mogen volgen! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  11. 100 volgers!!! Meid, je bent geweldig.
    En wat knap ook dat je na het hele weblog-debacle alles weer zo goed en snel hebt opgepakt (zelfs met 2 blogs) en dat je het ook maar elke keer weer voor elkaar krijgt om van die mooie en uitgebreide logjes te plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Willy wat een leuke give away, normaal gesproken kost het me geld als ik je blog bezoek. Ik heb pas het boekje van het Schrijverspad besteld en ook het boek van de Groningse merklappen staat nog op mijn verlanglijst. Natuurlijk ben ik al heel vaak in Bocholt geweest maar nooit in het textielmuseum. Leuke tip voor de volgende keer. Ik probeer een linkop mijn blog te zetten maar zit op mijn tablet en weet niet of het lukt. Anders doe ik het zondag. Fijn weekend en liefs Riet.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gefeliciteerd met de 100!
    Tja hier wil ik zeker aan meedoen als 'theedoeken verzamelaar'.
    Lieve groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Willy, wat een geweldige actie! Proficiat hoor, met je 100 volgers, wat een leuke mijlpaal! De doeken zien er geweldig uit, dus ik ding zeker graag mee! En wens je nog vele honderden volgers toe :)! Alvast fijn weekend, en lieve groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk om nu eens te lezen waarom dit weefsel zo is ontstaan nooit geweten.Leuke site heb je weer opgezet. Jammer dat de vorige blog vragen onbeantwoord liet met de blogwisseling.Misschien later nog eens.Wil graag meedoen.
    groetjes gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een leuke give away.
    Ik doe graag mee hoor!
    groeten
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hello Willy, I am a Follower and would love to enter to win one of the lovely tea towels. I will write. blog post this afternoon and link to your blog. What. great give-away, and 100 Followers is great! Kind regards, Ann

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Gefeliciteerd met je 100 volgers, niet gek natuurlijk met zo'n mooi blog! Graag doe ik mee met deze gave give-away!
    Op naar de volgende 100 volgers en nog vele mooie postings!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Gefeliciteerd met je 100 volgers,het is ook een prachtig blog.
    Ik doe graag mee met deze give-away! Groetjes ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Voor zulke prachtige doeken wil ik wel een kansje wagen hoor! Je staat bij mij in reader en op mijn blog. Dus ja ik volg je wel hoor! (is je vast niet ontgaan hihi)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. wauw 100 volgers! dat is een felicitatie waard! En ja...natuurlijk doe ik graag mee, prachtige doeken! Ik zal een linkje plaatsen op mijn blog. Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Van harte hoor !!!!!!!!! En leuk al die volgers. Ik zelf heb geen blog maar ik neus overal.
    Wat mooi zijn de grubentuchers en wel een idee om naar dat museum te gaan.Ziet er mooi uit zeg.
    Veel succes verder en een vr .gr van Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ondanks dat we al vaak in Bocholt zijn geweest hebben we nog nooit het museum gezocht.. Vorig jaar kreeg ik van mijn vriendin 2 mooie theedoeken grijs/blauw geblokt 1 met rode strepen de andere met groene strepen Ik vind ze fantastisch mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik dacht dat dat toch typische Nederlandse ruitdoeken waren, bedankt voor de informatie! Ik zal je giveaway promoten op mijn blog! Groetjes, Elsina

    BeantwoordenVerwijderen
  25. wat geweldig.. PROFICIAT, Willy!..
    en wat 'n prachtige doeken,
    wil graag en gokje wagen en je giveaway op m'n blog vermelden!
    groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hej Willy,

    Van harte gefeliciteerd met de 100 en de gezellige reacties op de 'give-away'.

    Die doeken zouden heel leuk staan bij mijn verzameling oude linnen theedoeken uit 'grootmoederstijd'.

    Lieve groet,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  27. OH die zijn mooi.Hier wil ik graag voor mee doen.

    Ook voor handwerk mooi om je borduurtje in op te rollen.

    Veel succes met velen reacties !1

    Liefs fijn weekend. José

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Vergeet ik nog daar zit ik nog lang niet aan.

    Maar jij hebt ook veel meer hier te vertellen.

    Altijd een genot om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik ken deze blauwe handdoeken ook uit het Zuid-Limburg van de jaren vijftig. De mijnwerkers daar gebruikten ze ook. De vier punten werden ook geknoopt en de mannen droegen daar, neem ik aan, hun wasspullen in. Dat heette een "pungel." Heel bekend in het straatbeeld van toen.
    Ans Binnerts de Jonge

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Gefeliciteerd met je 100 volgers. leuk om dat te vieren met een Give Away. Ik doe natuurlijk ook mee. Veel te leuk om niet te proberen.
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Leuke give-away, hoor. Ik vind het ook knap van je dat je je twee blogs zo prachtig verzorgt. Ze zijn leuk en altijd interessant om te lezen.
    Ik doe niet mee aan je actie (in het kader van minder spullen in huis:-) maar zie nu al dat het een groot succes is!
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Van harte Willy...en natuurlijk doe ik mee...ze zijn erg leuk....en komen altijd van pas!!!!!
    Fijn weekend & lieve groetjes,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  33. mooie doeken, ik wil wel een kansje wagen hoor!
    groetjes
    Evelyn

    BeantwoordenVerwijderen
  34. nartuurlijk doe ik mee ,enig,en je staat al in mijn lijst hoor van bloggen die ik trouw volg gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Hoi Willy,
    Wat heb je toch een prachtige en insprirerende blogs, geweldig!
    En nu ook nog een mooie give-away met een verhaal.
    Dus ik doe heel graag mee en zal een link op mijn blog plaatsen.
    Groetjes, Ria. (van het Pippihuis)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Kijk maar bij mij!! even nog een link naar verwijzen.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. gefeliciteerd met 100 volgers en dat er maar heel veel bij komen groet dirry bloem

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Wat een lief idee Willy. Maar met of zonder give-away, je blogjes zijn altijd boeiend!!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Van harte gefeliciteerd!
    Wat een prachtige doeken! Natuurlijk doe ik graag mee,
    de link staat inmiddels op mijn blog.

    Groetjes en een fijn weekend,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Wat een mooie doeken !! doe graag mee hoor....leuk !!....fijn weekend....liefs van mij...xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Bedankt voor je lieve reactie op mijn blog vandaag. Ik las jouw blog al een hele tijd met veel plezier! Nu kan ik eindelijk zelf volger worden en heb dat zojuist geregeld! Wat een leuke give-away! Zou graag mee mee willen doen.... Prachtige doeken! Maar vooral een prachtig verslag van het museum bezoek.Erg leuk om dit allemaal te zien.
    Fijne avond, Meta

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Van harte met de 104!

    Ik vind je blog erg informatief en geniet er ieder keer van.

    Graag doe ik mee met de Give Away.

    Groet,
    Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Volgens mij heb jij 101volgers want ik kijk ook altijd en mede dankzij jouw blog gaan wij naar Zweden.
    Ik doe graag mee met de ,,give away,,maar ik heb geen eigen blog.Dag,dag,Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. HONDERD volgers, als dat mij toch eens zou lukken. Gefeliciteerd. Mag ik meedoen met de theedoeken ?

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Ik wil best kans maken op zo'n mooie theedoek. Dus hier mijn reactie :-)
    Die 100 volgers zijn nu al 105 en het worden er vast veel meer. Het is zo leuk om je blog(s) te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Voglio partecipare anch'io, questi strofinacci mi piacciono molto. Ti auguro buon fine settimana.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Gefeliciteerd met de 100 volgers!
    En met deze give away doe ik heel graag mee! Ik ga een linkje op mijn blog plaatsen!
    Groetjes, Iris

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Gefeliciteerd met je 100 (nu 106!) volgers!
    Ik wil ook héél graag mee doen met de mooie give-away! Ik ga ook even uitzoeken hoe ik een linkje kan plaatsen op mijn blog... heb ik nog niet eerder gedaan...
    Groetjes, Helene

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Heerlijk dat ik je weer kan "volgen",je verhalen zijn zo inspirerend!
    Mijn eerste handdoek is inmiddels af en een groot succes.
    En Zweden, ja daar wil ik heel graag eens heen....
    Echt er gaan deuren open hoor!
    Liefs van mij, Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Dat zijn er heel wat je volgers! Mooi verhaal weer over deze doeken! Groetjes....

    BeantwoordenVerwijderen
  52. prachtige doeken en een mooi verhaal. gefeliciteerd met de 100 volgers, een mooie mijlpaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Hoi Willy, Ik doe graag mee met je Give Away!

    groetjes, Haikey

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Hieperdepiep hoera100!!
    Ik vind de grubentucher prachtig! Ik heb mijn vakantiebestemming gevonden:)

    Groet Petra Huydts

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Mooie doeken.daar wil ik graag een kansje voor wagen !
    Mien B.

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Gefeliciteerd met je 100ste. Mooie doeken. Doe graag mee met je give away.
    Groet Piets

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Nou, zeg heb ik dit blogje zowaar gemist.Maar Willy van harte met je 100 volgers en natuurlijk doe ik graag mee aan je mooie weggever en uiteraard plaats ik een linkje op mijn blog, fijne zondag groetjes Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Waauw 100 volgers, vanaf nu zit ik bij de volgende 100.
    Wat een prachtige theedoeken, en een prachtig verhaal erbij. ik doe graag mee voor de give-away !!!

    Lieve groet van Christien

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Je give away was me ontglipt. Ik zat net het prachtige verhaal rond je beer Aja te lezen en de leuke foto's te kijken. Wat een lief verhaal.
    Ik heb een linkje naar mijn blog gemaakt, ik doe graag mee.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  60. belli i canovacci e bella quest'idea del giveaway per festeggiare i 100

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Gefeliciteerd met je 100 volgers.
    Ik zou ook graag mee willen doen met je give en away.
    Een mooi verhaal van de beren, ben zelf ook gek van oude beren.
    Op naar de volgende 100 volgers.
    Lieve groet Geer,

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Congratulations met de 100e volger!
    Die handdoeken werden niet alleen gebruikt door de mijnwerkers om zich af te drogen, maar ook om hun schone werkkleding in te bundelen en mee te nemen naar de mijn op maandag en de smerige mijnkleding mee terug te nemen op vrijdag of zaterdag zodat moeder de vrouw die koolzwarte kleding kon wassen. Zo ging het er tenminste aan toe in de Nederlandse Zuid-Limburgse mijnstreek totdat de mijnen jammergenoeg in begin 1960 door Den Uyl gesloten werden.
    Shame to you Minister Den Uyl!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Gefeliciteerd! Ik ben één van je honderd volgers en geniet van je mooie weblog. Ik doe mee met de give away. In het voorjaar ben ik op vakantie in de Achterhoek. Nu ga ik zeker het textielmuseum in Bocholtz bezoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Ik lees al een poosje je blog met veel plezier, ik ben nu volger geworden. Ik heb zelf geen blog maar wil toch graag meedoen met je mooie give away. Ik heb het afgelopen jaar de kerstmarkt bezocht in het textielmuseum, zeer de moeite waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Lieve Willy ,voor dat ik weg ga wil ik je feliciteren met je 100 , maar het zijn er inmiddels 109.
    Lieve groet Willie

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Hoi

    hartelijk gefeliciteerd 100 volgers en wat een prachtig giveaway.
    Daar doe ik graag aan mee.

    Veel liefs
    Jennifer

    BeantwoordenVerwijderen
  67. Gefeliciteerd hoor !!!!

    Wat een Superleuke theedoeken.
    Ik doe graag mee aan je GIVE - AWAY
    Ik ga je volgen , je hebt een prachtige BLOG hoor.
    Ik ben nog niet zo lang aan het Bloggen, maar vind het Geweldig om te doen.Er gaat een wereld voor mij open HI HI.
    Je mag als je wilt ook wel een kijkje nemen op mijn Bloq hoor.

    FIJNE DAG VERDER,,,,

    LIEFS PIETA

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Ik doe graag mee met deze give away. Ze zij prachtig die theedoeken met een verhaal. En ik wordt gelijk je nieuwe volger, dan ben ik nummer 101?

    Linkje op mijn blog.
    Groetjes, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  69. may I enter too?? I love those tablecloth...nice blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  70. Van harte met je honderdtal!
    Leuk die give away.
    Maak graag een kansje. Ik vind de doeken zelf heel mooi maar ook onze verhuizer, zie op mijn blog,
    houdt hiervan.
    Groetjes en een fijn weekend,
    Thea R.

    BeantwoordenVerwijderen
  71. Gefeliciteerd met inmiddels meer dan 100 volgers! Wat heb je een leuke blog en ook nog eens een leuke weggeefactie, waaraan ik graag meedoe. Zeker na het verhaal van herkomst van de doeken. Mijn opa heeft vroeger in de mijn gewerkt en ik kan me deze doeken bij oma herinneren in de schuur, grappig!

    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  72. Gefeliciteerd met 100 volgers. En een giveaway met zo'n prachtige prijs, die laat ik niet voorbij gaan! Die grubentücher zijn allemaal mooi, maar die zwart-wit met rode streep vind ik, geloof ik, het mooist.

    BeantwoordenVerwijderen
  73. wil ook graag een kasje wagen ,
    lees net de afkomst ervan :)
    en ga je natuurlijk ook volgen
    fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  74. wat leuk dat je me op deze give away attent maakte, gefeliciteerd hoor, 100 is veel! Graag loot ik mee, ik vind ze allemaal even leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  75. Wat een leuke Give Away... Ik heb vorige maand toevallig ook nog een Give Away gehouden ook ter ere van de mensen die de tijd nemen je blog te bezoeken: Het maakt het bloggen toch net ff wat leuker! Dus dan is het ook wel fijn om 'ns iets terug te doen toch:-)

    Ik heb je blog net pas ontdekt (via een link op een andere blog die ik vandaag dus ook ontdekt heb, tja...) en ik heb me al aangemeld als volger en door het plaatsen van een link op mijn blog krijg je er misschien nog meer volgers bij!

    En op de valreep wil ik toch ook graag een kansje wagen op deze Give Away!

    Tot blogs maar weer, groetjes Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  76. Wauw, wat is dit ook een leuke blog, tot vandaag las ik alleen je blog over zweden...en ontdekte ik ineens dat je nog een blog had...ga maar lekker zo door en op naar de 200 volgers!!

    BeantwoordenVerwijderen
  77. Ze zijn prachtig. Op de valreep zag ik het nog en een gokje wagen wil ik nog wel.
    100 volgers; gefeliciteerd!
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  78. Tjonge, Willy, zie ik nog net, terwijl ik volger word je give-away rechtsboven. Geweldig. Mag ik alsjeblieft nog meedoen. Het kan nog net hè (ben de datum vergeten te lezen) en anders vertel ik je nog even hoe leuk deze give-away is. En 100 volgers; top hoor. Toch had ik het idee dat jij wel rond de 500 zou zitten.
    Groeten, Wieke

    BeantwoordenVerwijderen
  79. Gefeliciteerd met je volgers. Ik zou graag mee doen aan deze givaway. Ze zijn prachtig.

    Groetjes ~
    Heidi

    BeantwoordenVerwijderen