donderdag 15 maart 2012

Beleef de Lente 2012

De Vogelbescherming Nederland heeft de webcams weer in gebruik en je kunt live meekijken in verschillende nesten, o.a. van de Boerenzwaluw, Grauwe Kiekendief, IJsvogel, Koolmees, Lepelaar, Merel, Oehoe, Ooievaar, Slechtvalk en Steenuil. De filmpjes met hoogtepunten zijn te bekijken en deskundigen houden een logboek bij. Mijn favoriete nest is dat van de ooievaars. Wat heb ik vorig jaar met hen meegeleefd. Je zult daar maar zitten als pa en  ma met een aantal jongen, vele meters hoog in weer en wind. (Pa en ma waren op het nest toen ik een printscreen maakte voor dit bericht.)


Op de foto (beneden) zie je het ooievaarsnest bij ons in de buurt waar we regelmatig  gaan kijken zodra het bewoond wordt. De ooievaars zullen er al wel weer neergestreken zijn, dus daar gaan we binnenkort maar eens naar toe.


 Veel plezier met kijken!
Informatie: https://www.vogelbescherming.nl/beleefdelente

21 opmerkingen:

  1. Heerlijk als al die vogels straks weer op het nest zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O wat leuk dat het weer begonnen is, ik heb vorig jaar veel gekeken. Zal de link weer even in mijn favorieten zetten. Bedankt voor het delen Willy!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmmmm....tsja, ik begrijp héél goed hoe leuk en mooi het is om te zien wat er allemaal in zo'n nestje gebeurt. Ik zou dat ook best willen zien hoor maar....de vogels bouwen hun nesten naar mijn mening niet voor niets op plaatsen die voor anderen niet te bereiken zijn. Indringers worden flink weggejaagd en het is zelfs zo dat als je een nestkastje in je tuin hebt hangen en je kijkt daar stiekum in...dat het dan zomaar kan zijn dat het ouderpaartje het nestje links laat liggen omdat het niet meer veilig voelt. Nu zijn wij mensen natuurlijk heel kundig en plaatsen een webcam in het nest. Hebben zij niks door en kunnen wij toch kijken. Hoe mooi en aantrekkelijk dit idd ook klinkt...voor mij voelt het als een inbreuk op de privacy van de vogels. Hetzelfde gevoel wat ik heb bij het maken van een echo van een ongeboren kindje. Sommige dingen mogen van mij een geheim blijven waar ik alleen maar van mag dromen en fantaseren hoe het daar nou zal zijn in zo'n nestje.Ik heb vorig jaar de vogelbescherming geschreven en zij vertelden mij dat de vogels er geen last van hebben. Maar ja...helaas is geen enkele vogel in staat om dat te vertellen ;). Nou ja...dit is mijn gevoel en gelukkig hoef je niet te kijken ;) Fijne dag, de zon schijnt volop! Lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is leuk Willy.....meekijken in een nestje....ik zie het ook aan het gedrag van de eenden......wie het leukste mannetje of vrouwtje kan vinden,hihi
    Fijne dag & lieve groetjes,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk idee! Ik wist niet dat er zoiets was! Ik ga gelijk kijken! Dank je voor de link!!


    Liefs! Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk he, die vogels die druk in de weer zijn met hun nestjes... Hier is het ook weer begonnen en er vliegt een duivenpaar op en af om takjes te verzamelen... Leuk om te zien!

    Groetjes en geniet van deze mooie lentedag!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey, je bent mij net een slag voor Willy, manlief kijkt elke dag trouw naar de vogeltjes en ik dacht daar kan ik wel een blogje aan wijden,hi,hi. Te laat....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is echt genieten met al die kwetterende en zingende vogels. je krijgt dan zo echt een lentegevoel.
    leuk om mee te kunnen kijken zonder dat de vogels er last van hebben.
    Fijne voorjaarsdag en bedankt voor je felicitatie.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig vind ik dat altijd, kijk ook regelmatig op die webcams,
    Fijn weekend Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja,ik vind het heel leuk om in de nesten te kijken. Toch kan ik me ook wel een beetje vinden in wat Petra zegt.
    Verleden jaar was er zelfs een camera in een arendsnest geplaatst, wel heel boeiend om te zien overigens. Ik ga eens even bij de steenuil kijken.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve Willy,

    Dit is héél bijzonder inderdaad en laten we hopen dat het zo ook meer en meer respect oproept van mens naar vogel toe!
    Liefs,

    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Willy,

    Ja, is het niet HEERLIJK vandaag? Het is echt 100% genieten en dat doe ik dan ook al de hele middag. Lekker ouderwets met een borduurwerkje op het bankje voor het huis.
    Gelukkig gebeurt het meekijken in het vogelnest met een verborgen camera. De vogels merken er niets van. Dat doen ze op de Oostvaardersplassen ook.
    Er wordt hier op het erf ook druk heen en weer gevlogen, terwijl de vogeltjes constant met elkaar werkoverleg hebben. (En Lola maar afwachten -^^- ).
    Het mag nog wel even zulk weer blijven!

    Lieve groet,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig dat dat allemaal mogelijk is tegenwoordig. Ik geniet er ook altijd van.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het grote doel, namelijk dat heel veel mensen gaan beseffen hoe bijzonder de natuur is, en met name de wereld van de vogels, is in mijn optiek net even iets belangrijker dan de privacy van deze specifieke nestjes... al kan ik me wel indenken wat Petra bedoelt! Want hoe meer mensen zien hoe vogels leven, hoe meer mensen er - hopelijk - zijn die de vogelbescherming steunen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. elk jaar keek ik elke morgen klassikaal met mijn groep 5 op het digibord hoever de vogels waren met nestelen, het uitkomen van de eieren, het voeden van de kleintjes en de vlieglessen. Boeiend vonden de meeste kinderen het en vele ouders keken mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ieder jaar ben ik van plan om te kijken, want Vroege Vogels op de radio besteedt er ook telekens aandacht aan, maar het schiet er ieder jaar nog bij in!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat leuk, daar had ik nog niet van gehoord. Hier een eindje verderop is ook een bewoond ooievaarsnest. Maar op je scherm meekijken is natuurlijk ook spannend en dan kijk je in het nest, dat is natuurlijk geen doen vanaf de grond, haha

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat leuk! Wij wonen op een plaats waar veel trekvogels overvliegen vanuit Europa naar Afrika and weer terug. We hebben soms enorme zwermen ooievaars of pelicanen van tientallen tegelijk! Heel apart gezicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik wist niet dat er zoiets was! Ik ga gelijk kijken.
    Dank je voor de link!

    Groetjes,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  20. De natuur is zo mooi, jammer dat er mensen zijn die dit nauwelijks waarnemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. dank voor de tip. wij volgen nauwkeurig de vogelbewegingen in onze tuin. een drukte van belang bij eksters, merels, mezen, vinken enz... die hun nestjes bouwen.

    BeantwoordenVerwijderen